“Zaalvoetbal is interessanter om naar te kijken dan veldvoetbal” Leon Verbakel – Eredivisie Zaalvoetbal

Leon Verbakel (28) heeft twee passies: marketing en zaalvoetbal. Deze twee passies komen samen in zijn functie als marketing coördinator bij Eredivisie Zaalvoetbal. Want Leon heeft een duidelijk doel: “Het allerbelangrijkste is dat elke minuut van het zaalvoetbal in de Eredivisie wordt vastgelegd.” Wij vroegen Leon hoe VoetbalTV bijdraagt aan het bereiken van zijn doel.

Zaalvoetbal is nu nog het ondergesneeuwde broertje van het veldvoetbal. Ook Leon ontdekte zaalvoetbal relatief laat. “In de overgang van de junioren naar de senioren raakte ik geblesseerd. Doordat ik er een jaar uit lag, miste ik de boot wat betreft het veldvoetbal. In die tijd deed ik een keer mee aan een zaalvoetbaltoernooitje met wat vrienden. Kort daarna kwam ik erachter dat je zaalvoetbal ook als serieuze sport kan doen.”

En hij was meteen verkocht. “Als de bal in het veldvoetbal bij de aanval is, dan kan de verdediging bij wijze van een potje rummikub spelen. Die bal komt straks wel een keer terug. Bij zaalvoetbal ben je constant in beweging. Het is eigenlijk veel interessanter om naar te kijken dan een veldvoetbalwedstrijd die met 0-0 eindigt. Wat je situatie ook is, je hebt geen tijd om ergens anders aan te denken. Zodra het startfluitsignaal is afgegaan denk je alleen aan de wedstrijd.”

Hot topic
In Ede, waar Leon vandaan komt, was het tot voor kort niet mogelijk om aan zaalvoetbal te doen. Met een hands on mentaliteit bracht onder andere Leon daar verandering in. “We deden een oproep in de krant om te kijken of er nog meer mensen geïnteresseerd waren in de sport. Daar reageerden best wat mensen op en toen hebben we samen ZVV Ede opgericht. Inmiddels heeft de club de grens van 500 leden gepasseerd. Zaalvoetbal is een hot topic in Ede.”

Het lijkt heel makkelijk om een zaalvoetbalvereniging op te zetten, maar niets is minder waar. “In het verleden waren er al zaalvoetbalclubs in Ede, maar die hielden vaak op met bestaan. We hebben eerst gekeken waar dat fout is gegaan. Wat je in Ede zag, is dat de taken op te weinig schouders rustten. Vaak zijn er 1 of 2 man verantwoordelijk. Als die wegvallen gaat dat vaak ten koste van een vereniging. Wij hebben een brede organisatie. En ons bestuur bestaat uit mensen met een grote passie voor het spelletje.”

Dit probleem zie je eigenlijk door heel Nederland. Na Ede is nu de rest van het land aan de beurt. Ongeveer anderhalf jaar geleden is Leon begonnen als marketing coördinator van Eredivisie zaalvoetbal. “Waar ik me vooral mee bezighoud is het zichtbaar maken van de sport. We hebben het gezien bij het vrouwenvoetbal. Toen daar veel media-aandacht voor kwam zijn er ik weet niet hoeveel meisjes en vrouwen gaan voetballen naar aanleiding van het succes van de OranjeLeeuwinnen. Daarnaast ondersteun ik clubs bij hun eigen marketing.”

VoetbalTV
Kan VoetbalTV een rol spelen bij het zichtbaar maken van de sport? “Dat denk ik niet alleen, dat weet ik wel zeker. Ik roep al sinds ik deze functie bekleed richting het bestuur dat het allerbelangrijkste is dat elke minuut van het zaalvoetbal in de Eredivisie wordt opgenomen. Ongeveer 10 jaar geleden werden er nog samenvattingen op tv uitgezonden, door beperkte financiële middelen is dat nu niet meer mogelijk. Dat hoeft van mij ook niet aangezien het online bekijken van sport tegenwoordig populairder is. VoetbalTV biedt hier dus zeker uitkomst in.”

Zo hebben de zaalvoetbalclubs FC Eindhoven en ASV LEBO zich al aangesloten bij VoetbalTV. Bij ASV LEBO merk je al iets van dat stukje zichtbaarheid. “Ze hebben pas sinds kort een videopaal, dus het is nog te vroeg om te roepen dat het een verband heeft met VoetbalTV, maar hiervoor deden ze ook al veel met het opnemen en delen van wedstrijden. Deze zichtbaarheid heeft ertoe geleid dat heel veel jongeren zich hebben aangemeld, waardoor er veel jeugdteams zijn bijgekomen.”

Wisselwerking
Leon denkt dat VoetbalTV een uitkomst kan zijn voor zowel zaalvoetbal Eredivisieclubs als amateurclubs. “Het is een wisselwerking tussen topsport en breedtesport. Door de topsport zichtbaar te maken aan zoveel mogelijk mensen, kan dat inspireren om zelf te gaan zaalvoetballen of om te komen kijken bij wedstrijden. Het is voor clubs zeker interessant om leuke beelden te laten zien, ook richting sponsoren toe.”

Natuurlijk heeft Leon ook nog tips voor VoetbalTV. “Een automatische functie waarmee je direct na de wedstrijd een samenvatting kunt zien, zou ideaal zijn. Je kan nu al fragmenten live taggen. Als je al die getagte fragmenten achter elkaar kan zetten en er met een druk op de knop een samenvatting uitrolt, dan zullen heel veel clubs daar blij mee zijn.”

In de ogen van Leon draagt VoetbalTV dus zeker bij aan de zichtbaarheid van de sport. Wat hij nog meer wil bereiken? “De sport professionaliseren. In 2022 wordt het EK-Zaalvoetbal in Nederland georganiseerd. Dat is een hele mooie kans om te laten zien dat zaalvoetbal een serieuze sport is.” Met alles wat hij al heeft bereikt binnen het zaalvoetbal, en met alle huidige ambities, is hij blij dat hij de overstap heeft gemaakt van het veld naar de zaal. “Mijn blessure toentertijd kwam dus eigenlijk als een godsgeschenk.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *